zaterdag 21 augustus 2021

Waarom fotograferen?

Waarom ik foto's maak zal ik in deze blogpost proberen uit te leggen. De fotografie is enorm veranderd. 30 jaar geleden, toen alles nog ging met fotorolletjes en ontwikkelcentrales, was fotograferen een vak en kunst op zich, niet zo eenvoudig. De digitale camera's maakten het mogelijk direct te zien wat je fotografeert en zoveel te schieten als je zelf wilt. Met één druk op de knop delete je alle niet gelukte foto's. Met een een goede digitale camera maakt nu iedereen foto's die voorheen alleen vakfotografen maakten. 

Ik ben begonnen met een Canon compact camera met 40x zoom en daar maak je echt wel leuke foto's mee. Maar toen ik ze op Flickr.com zette zag ik dat het echt niet goed genoeg was voor de groepen. Een aantal van deze foto's zie je hieronder.




Leuke foto's maar geen top. In 2019 kocht ik mijn eerste fuji camera met kitlens 18-55. Fuji camera's hebben heel veel knoppen en functies. Dus de eerste tijd fotografeerde ik met automatische instellingen, later handmatig. Het is een hele leuke hobby en een reden naar buiten te gaan en de natuur in. 

Het kost veel tijd, foto's maken, maar die heb ik ook sinds ik afgekeurd ben wegens een ernstige ziekte, Tijd heb je nodig om bv te wachten tot de zon doorbreekt, voor landschapsfotografie is licht, dus zon is erg belangrijk. Tijd heb je ook nodig om te wachten tot bv zwanen in het water goed voor de lens komen.   

Geen opmerkingen: